Σάββατο, Μαΐου 03, 2008

Υπερβολικό κόστος συντήρησης, «περίεργες» βλάβες και διαδικασίες επισκευής χωρίς έλεγχο για 44.000 κρατικά οχήματα

Αντιδράσεις: 
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος

Μεγάλος, ρυπογόνος, ακριβός και ζημιογόνος είναι ο στόλος των κρατικών αυτοκινήτων. Μόνο τα 260 «υπουργικά» από τα 44.000 κρατικά οχήματα στοιχίζουν στο Δημόσιο περί το 1.000.000 ευρώ το χρόνο. Παρά το γεγονός ότι πολλά από αυτά είναι πολυτελή και υψηλού κυβισμού, παρουσιάζουν συχνές και «ακριβές» βλάβες.

Μάλιστα, το υπουργείο Εσωτερικών πληρώνει κάθε χρόνο 400.000 ευρώ μόνο σε ανταλλακτικά. Στο κονδύλι αυτό θα πρέπει να προστεθούν τα έξοδα εργασίας των συνεργείων, 140.000 ευρώ (ποσό που πληρώθηκε μέχρι το Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους), και 170.000 ευρώ για βενζίνη για το ίδιο χρονικό διάστημα.

Το σημαντικό βέβαια θέμα στην υπόθεση συντήρησης είναι ότι κάθε υπουργείο και φορέας έχει το δικαίωμα να στέλνει τα αυτοκίνητά του σε όποιο συνεργείο επιθυμεί, χωρίς να δίνει λογαριασμό σε κανέναν.

Το θέμα της ελεύθερης επιλογής συνεργείων έχει ενοχλήσει τον αρμόδιο υφυπουργό Εσωτερικών κ. Χρήστο Ζώη, ο οποίος αναζητά λύση ώστε να σταματήσει αυτό το φαινόμενο, το οποίο έχει σοβαρές επιπτώσεις στον κρατικό Προϋπολογισμό.

Επιπλέον, δεν είναι λίγες οι φορές όπου κρατικά αυτοκίνητα μέχρι και υπουργικές Mερσεντές παρουσιάζουν σοβαρές ζημιές αμέσως μετά την έξοδό τους από τα συνεργεία που είχαν επισκεφθεί για σέρβις και επισκευές. Η κατάσταση βέβαια με τα κρατικά αυτοκίνητα δεν σταματά στα παραπάνω.

Υπάρχουν προβλήματα στο θέμα της μεταχείρισης των αυτοκίνητων αυτών από τους οδηγούς τους, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις παρατηρείται και το φαινόμενο όπου τα κρατικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται και εκτός υπηρεσίας από τους οδηγούς τους, σαν να είναι τα δικά τους Ι.Χ. αυτοκίνητα. «Στόχος μας είναι μπει μια τάξη στο θέμα των κρατικών αυτοκινήτων», δηλώνει στον ΕΤ.Κ ο κ. Ζώης, επισημαίνοντας ότι ήδη κάποιες παλιές «αμαρτίες» με τον ΟΔΔΥ έχουν τελειώσει.

Το μεγαλύτερο τμήμα του στόλου των κρατικών αυτοκινήτων ανήκει στους δήμους, τις νομαρχίες και γενικά στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εσωτερικών, ο στόλος αυτός αριθμεί 20.000 αυτοκίνητα, εκ των οποίων το 60% κινείται μέσα στην Αττική.

Το κόστος κτήσης των κρατικών αυτοκινήτων υψηλού κυβισμού είναι σχεδόν μηδενικό, καθώς η συντριπτική τους πλειοψηφία προέρχονται από τα κατασχεμένα του ΟΔΔΥ. Ωστόσο, ένας οργανισμός μπορεί να αγοράσει από μόνος του ένα αυτοκίνητο, αφού βέβαια ενημερώσει το υπουργείο Εσωτερικών ή αν είναι δήμος την κατά τόπους περιφέρεια. Οι δήμοι, οι νομαρχίες, καθώς και τα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου που προμηθεύονται αυτοκίνητα από τον ΟΔΔΥ τα αγοράζουν στο 1/6 της αξίας που ορίζει ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού.

Η σκέψη που έχει το υπουργείο Εσωτερικών ώστε να μειωθεί το κόστος κτήσης και συντήρησης των κρατικών αυτοκινήτων είναι η μέθοδος του λίζινκ. Βέβαια, για να γίνει η αγορά των κρατικών αυτοκινήτων με χρονομίσθωση θα πρέπει να συμφωνήσει και το υπουργείο Οικονομικών. Πάντως, αν προχωρήσει αυτή η σκέψη, το σίγουρο είναι ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα αγοράζονται σταδιακά θα είναι υβριδικά ώστε να συμβάλλουν στη μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων.

Λιμουζίνα από τον ΟΔΔΥ με διαδικασίες προεπιλογής
Υπάλληλοι και «φίλοι» παραβίαζαν τη νομοθεσία προς όφελος των πολιτικών τους προϊσταμένων
Κομπίνα ώστε να επιλέγουν πρώτοι τα πολυτελή αυτοκίνητα που πηγαίνουν στον ΟΔΔΥ είχαν στήσει υπάλληλοι του Οργανισμού μαζί με υπαλλήλους δήμων και διαφόρων νομικών προσώπων, εκμεταλλευόμενοι τη νομοθεσία. Η κομπίνα ξεκινούσε από τον ΟΔΔΥ, όπου κάποιοι ειδοποιούσαν «γνωστούς» και «φίλους» για τη νέα παραλαβή οχημάτων. Με τη σειρά τους αυτοί, αφού έβλεπαν τα αυτοκίνητα, ενημέρωναν τους πολιτικούς τους προϊσταμένους, οι οποίοι με επίσημα έγγραφα προς το υπουργείο Εσωτερικών, όπου αναφερόταν έως και ο αριθμός πλαισίου των αυτοκινήτων (μη γίνει κανένα λάθος ή παρεξήγηση), τα ζητούσαν για λογαριασμό τους.

Βέβαια εδώ πρέπει να τονισθεί ότι αυτό δεν απαγορεύεται όπως δεν απαγορεύονται και οι συχνές επισκέψεις των «παρατρεχάμενων» στον ΟΔΔΥ προκειμένου να εντοπίσουν τα πολυτελή αυτοκίνητα. Η κατάσταση αυτή έλαβε τέλος εδώ και δύο μήνες από το υπουργείο Εσωτερικών. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο αρμόδιος υφυπουργός Εσωτερικών κ. Χρήστος Ζώης, όπου βλέπει αίτημα δημάρχου, νομάρχη ή γενικά κάποιου κυβερνητικού αξιωματούχου για συγκεκριμένο αυτοκίνητο, προχωρεί στη δήμευση του οχήματος για λογαριασμό του Δημοσίου ώστε το αίτημα να μην μπορεί να ικανοποιηθεί ποτέ. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι για να σταματήσει αυτή τη «ιστορία», θα εκδοθεί και σχετική εγκύκλιος που θα απαγορεύει την επιλογή των πολυτελών αυτοκινήτων του ΟΔΔΥ.

Πολυτέλεια από τα κλεμμένα
Ο επίσημος προμηθευτής των πολυτελών αυτοκινήτων των κυβερνητικών αξιωματούχων είναι ο ΟΔΔΥ. Από τα 2.000 αυτοκίνητα που «μπαίνουν» ετησίως στον Οργανισμό Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού η εκάστοτε κυβέρνηση επιλέγει περί τα 500 πολυτελή, τα οποία κρατά για τα στελέχη της και αφήνει τα υπόλοιπα στον Oργανισμό να τα πουλήσει σε ιδιώτες μέσα από τις δημοπρασίες που κάνει.

Τα αυτοκίνητα που διαχειρίζεται ο ΟΔΔΥ προέρχονται κατά 80% από κατασχέσεις. Από τη διαδικασία αυτή το δημόσιο εξοικονομεί κάθε χρόνο περισσότερο από 2.000.000 ευρώ που θα διέθετε για την αγορά τέτοιας κατηγορίας αυτοκινήτων. Βέβαια, από την «ιστορία» αυτή χάνει και ο ΟΔΔΥ, αφού, αν πωλούσε τα αυτοκίνητα αυτά, θα εξοικονομούσε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ κάθε χρόνο. Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι το 2000 ο ΟΔΔΥ είχε προτείνει στην τότε κυβέρνηση να κρατά αυτός προς εκποίηση τα πολυτελή κατασχεμένα και να δίνει καινούργια Ι.Χ. στα κυβερνητικά στελέχη μέχρι 1.600 κ. εκ. αλλά η κυβέρνηση δεν το δέχθηκε.

Τα πολυτελή αυτοκίνητα που κατάσχονται είναι αυτά που έχουν χρησιμοποιηθεί για εμπόριο ναρκωτικών, όπλων και για άλλες εγκληματικές πράξεις, τα οποία, αφού «καθαρίζονται» από τα δικαστικά βάρη, μέσα σε ένα χρόνο περίπου, μετατρέπονται σε υπουργικές Μερσεντές.

Αυτοκίνητα κατάσχονται και από τις υπηρεσίες οικονομικού εγκλήματος που έχουν χρησιμοποιηθεί σε λαθρεμπόριο ή βρίσκονται στη χώρα παράνομα με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας, όπως είχε συμβεί με τη Φεράρι γνωστού ποδοσφαιριστή.

Τα πολυτελή κλεμμένα αυτοκίνητα, που εντοπίζονται στη χώρα, αν προέρχονται από χώρες εντός συνθήκης Σέγκεν επιστρέφονται, αν όχι παραμένουν στον ΟΔΔΥ και εκποιούνται. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις πολυτελών αυτοκινήτων που εντοπίσθηκαν στα σύνορα από τελωνειακούς, επειδή είχαν καταχωρισθεί ως κλεμμένα από χώρες που έχουν υπογράψει τη συνθήκη Σέγκεν.

Απογραφή κρατικών αυτoκινήτων της 30/6/2007
ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ (ΚΗΟ, ΚΗΥ, ΚΗΙ) 20.000
Δημόσιες υπηρεσίες (Κ.Υ.) 4.500
Υπουργείο Δημόσιας Τάξης (ΕΛ.ΑΣ.), (Ε.Α.) 10.500
Υπουργείο Δημόσιας Τάξης (Πυροσβεστική), (Π.Σ.) 2.529
Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (Λιμενικό) (Λ.Σ.) 4.700
ΓΕΑ (Υπουργείο Εθν. Αμυνας) (Π.Α.) 509
ΓΕΣ (Υπουργείο Εθν. Αμυνας) (Ε.Σ.) 675
ΓΕΝ (Υπουργείο Εθν. Αμυνας) (Π.Ν.) 780
Σύνολο 44.193

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου