Σάββατο, Μαΐου 03, 2008

Κρατικές στρεβλώσεις και σπατάλες αξίας δύο δισ. ευρώ σε ετήσια βάση

Αντιδράσεις: 
Έρευνα του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών αποκαλύπτει «σημεία και τέρατα»

Του Προκοπη Χατζηνικολαου

Μεγάλες ευκαιρίες προκειμένου να εξοικονομηθούν σημαντικά ποσά για λογαριασμό του ελληνικού Δημοσίου αναδεικνύονται μέσα από έρευνα του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών σχετικά με τις δαπάνες στις οποίες προβαίνει το κράτος για μια σειρά από πρωτοβουλίες - δράσεις που αναλαμβάνει. Σε αρκετές περιπτώσεις, όπως προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων, οι σπατάλες που πραγματοποιούνται είναι τέτοιες που, αν περιορισθούν, μπορούν να δώσουν βαθιά ανάσα στα δημόσια οικονομικά.

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της κατηγορίας, της «απόσπασης» δηλαδή κρατικών χρημάτων κατ’ αυτόν τον τρόπο, είναι αυτό το οποίο γίνεται στο όνομα της δημόσιας δωρεάν παιδείας και αφορά τη μεταφορά μαθητών από και προς τα σχολεία τους. Ως γνωστόν, πρόκειται για ένα έργο το οποίο έχει αναληφθεί από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις. Οπως λοιπόν προκύπτει από τη σχετική έρευνα, στην περίπτωση που κάποιος μαθητής χρησιμοποιούσε καθημερινά ταξί για να πηγαίνει και να επιστρέφει από το σχολείο του θα κόστιζε λιγότερα στο κράτος, από όσα ζητούν οι Νομαρχίες για τη μεταφορά τους. Συγκεκριμένα, οι τελευταίες ζητούν 170 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά 177.000 μαθητών που ζουν σε χωριά που δεν υπάρχει σχολείο. Δηλαδή για κάθε μαθητή ζητείται το ποσό των 1.000 ευρώ περίπου! Στα 13 χρόνια που διαρκεί η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση (από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο) η κυβέρνηση θα μπορούσε να διαθέσει σε κάθε οικογένεια, εκ των 177.000, ένα αυτοκίνητο αξίας 13.000 ευρώ για τη μεταφορά των παιδιών τους στο σχολείο. Γι’ αυτό και το υπουργείο Οικονομικών –το οποίο διαπίστωσε με στοιχεία την παραπάνω στρέβλωση– αποφάσισε να περικόψει τις απαιτήσεις των Νομαρχιών χορηγώντας για τη μεταφορά των μαθητών το ποσό των 100 εκατ. ευρώ. Μέχρι σήμερα έχουν αποδοθεί στις Νομαρχίες, γι’ αυτό το σκοπό, περί τα 64 εκατ. ευρώ και έπονται τα υπόλοιπα.

Ενδεικτικό στοιχείο της γενικότερης κατάστασης που επικρατεί αυτή τη στιγμή είναι ότι αν οι κυβερνήσεις αποφάσιζαν να ελέγξουν τις Νομαρχίες, τους Δήμους και συνολικότερα όλους τους εποπτευόμενους φορείς, καθώς και τις ΔΕΚΟ, τότε θα είχε εξασφαλισθεί σε ένα χρόνο, όπως αναφέρει στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών στην «Οικονομική Εβδομάδα», το σύνολο των πόρων για το ταμείο κοινωνικής συνοχής που ανέρχονται σε δύο δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, η απειλή του λουκέτου ή η διακοπή μεταφοράς μαθητών αναγκάζουν τις κεντρικές κυβερνήσεις να αυξήσουν τα κονδύλια, ασχέτως εάν αυτά που ήδη διατίθενται για συγκεκριμένους σκοπούς καλύπτουν ή υπερκαλύπτουν τις υποχρεώσεις.

Τα γεγονότα, όμως, που «περιγράφουν» τη σημερινή κατάσταση είναι συντριπτικά και αποδεικνύουν το μεγαλείο της επικρατούσας, σε πολλά μέτωπα, στρέβλωσης. Στο πλαίσιο αυτό, άλλα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους καταδεικνύουν τις σπατάλες που γίνονται για την ανακατασκευή εθνικών οδικών δικτύων. Σήμερα, οι Νομαρχίες λαμβάνουν περί τα 90 εκατομμύρια ευρώ. για την ανακατασκευή 31.000 χιλιομέτρων (εθνικά οδικά δίκτυα). Η κυβέρνηση μετέφερε πρόσφατα τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα στις Νομαρχίες και για ακόμα 6.000 χιλιόμετρα. Από έναν πρόχειρο προϋπολογισμό προκύπτει ότι το επιπλέον ποσό που πρέπει να λάβει η δευτεροβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση, για τις επισκευές, ανέρχεται στα 17,5 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, οι τοπικοί άρχοντες διεκδίκησαν και πήραν για τα 6.000 χιλιόμετρα περί τα 50 εκατ. ευρώ.

Ομως και οι μετακινήσεις πολιτικών μηχανικών, αρχιτεκτόνων και ηλεκτρολόγων μηχανικών των Νομαρχιών κοστίζουν πολλά στο ελληνικό Δημόσιο. Οι Νομαρχίες κατάφεραν και πήραν από το υπουργείο Οικονομικών επιπλέον 10 εκατ. ευρώ το χρόνο για τις εκτός έδρας αμοιβές των παραπάνω ειδικοτήτων που απασχολούν. Και υπάρχει και... συνέχεια.

Ο «Σούπερμαν» υπάλληλος των 1.640 χλμ. στο κέντρο

Ιδιαίτερα αποκαλυπτικά είναι και τα στοιχεία των οδοιπορικών που λαμβάνουν αρκετοί υπάλληλοι τόσο του δημόσιου όσο και του ευρυτέρου δημόσιου τομέα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση υπαλλήλου, ο οποίος εκτελεί εντολές παρακολούθησης έργων και εργασιών σε μεγάλο δήμο της Αττικής. Ο συγκεκριμένος υπάλληλος δήλωσε πως κάνει για τις ανάγκες της υπηρεσίας με το ιδιωτικό του αυτοκίνητο τη διαδρομή Θησείο - Ελληνορώσων - Κυπριάδου - Κυψέλη - Κουκάκι - Ερυθρός, που χιλιομετρικά την υπολογίζει στα 123 χλμ. Ανάλογες διαδρομές και χιλιομετρικές αποστάσεις –πάντα εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων– επαναλαμβάνονται άλλες 12 φορές, με αποτέλεσμα ο συγκεκριμένος υπάλληλος να φαίνεται πως μόλις μέσα σε ένα μήνα κινούμενος στο κέντρο κατάφερε να διανύσει συνολικά 1.573 χιλιόμετρα. Ο υπάλληλος αιτήθηκε και πήρε το ποσό των 188,76 ευρώ.

Αλλος υπάλληλος σε διαφορετική θέση καλύπτει για τις ανάγκες της υπηρεσίας του τη διαδρομή Πλάκα - Γκύζη - Ανω Κυψέλη - Πατήσια - Κολωνός και πίσω πάλι Πλάκα. Η απόσταση αυτή, υπό πραγματικές συνθήκες, αντιστοιχεί σε 18,90 χλμ., αλλά για τον εν λόγω υπάλληλο το κοντέρ «έγραψε»... 120 χλμ. Μην ξεφεύγοντας και αυτός από τα όρια του δήμου καταφέρνει και διανύει μέσα σε έναν μήνα συνολικά 1.640 χλμ. Αιτήθηκε και έλαβε ως οδοιπορικά το ποσό των 196,80 ευρώ. Εξαιρετική, τέλος είναι και η περίπτωση άλλου υπαλλήλου που ζήτησε οδοιπορικά για 97 χιλιόμετρα, ενώ είχε κάνει μόλις 15 χλμ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου